Kosten bij de aanschaf van een nieuwe woning
Bij de aanschaf van een nieuwe woning maak je een hoop kosten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de kosten van de hypotheekadviseur, de notaris en natuurlijk de overdrachtsbelasting. Privaet Financieel Maatwerk zet alle kosten bij de aanschaf van een nieuwe woning voor jou op een rij.
Welke kosten zijn er bij de aanschaf van een woning?
De hypotheekadviseur (€ 1700,- tot € 2800,-)
Allereerst zijn er de kosten van de hypotheekadviseur. Deze kosten zijn meestal afhankelijk van de persoonlijke situatie. Wil je als starter een woning kopen? Dan bedragen de advies- en afsluitkosten tussen de € 1700,- en € 2000,- voor het afsluiten van een hypotheek, afhankelijk van de adviseur die wordt gekozen.
Als doorstromer is het afsluiten van een hypotheek een stuk duurder, aangezien er in deze situatie meer tijd voor de adviseur in gaat zitten. Vaak krijg je als doorstromer te maken met een overbruggingshypotheek en de financiële situatie is meestal wat complexer dan bij een starter. De advies- en afsluitkosten voor een doorstromer bedragen tussen de € 2000,- en € 2600,- voor het afsluiten van een hypotheek, afhankelijk van de adviseur die wordt gekozen.
Dan is er ook nog de ondernemer. Als ondernemer is de aanvraag vaak nog een stuk complexer, omdat de ondernemer minder zekerheid heeft over zijn inkomen in de toekomst. Een vast contract bij een werkgever geeft een hypotheekverstrekker bijvoorbeeld meer zekerheid dan een ondernemer die pas 2 jaar bezig is. De advies- en afsluitkosten voor een ondernemer bedragen tussen de € 2200,- en € 2800,- voor het afsluiten van een hypotheek, afhankelijk van de adviseur die wordt gekozen.
De aankoopmakelaar (€ 1000,- tot € 1500,-)
Als je meer kans wilt maken op de aanschaf van een woning kun je ervoor kiezen een aankoopmakelaar in te schakelen. Een aankoopmakelaar is goed op de hoogte van de lokale woningmarkt en weet wat er te koop is. Zo ben je er als woningzoekende vaak meteen van op de hoogte wanneer een woning op de markt komt. Daarnaast helpt een aankoopmakelaar je met het uitbrengen van een bod, zodat je niet te weinig maar ook zeker niet te veel biedt. De aankoopmakelaar is er ook voor alle vragen die je hebt tijdens het aankoopproces en controleert alle belangrijke stukken voor je, zodat je zeker weet dat de aankoop goed verloopt.
Op zoek naar een aankoopmakelaar? Neem eens een kijkje op de website van KH-solutions en laat je informeren over de mogelijkheden.
De taxatie (€ 750,-)
Zodra er een hypotheekaanvraag wordt opgestart heeft een hypotheekverstrekker een taxatierapport nodig. In dit rapport wordt een waarde van de woning berekend door de taxateur, de taxatiewaarde. Deze taxatiewaarde staat gelijk aan de maximale hoogte van de hypotheek, je kunt dus nooit méér lenen dan de taxatiewaarde van de woning. In sommige gevallen wordt een online taxatierapport geaccepteerd (in dit geval kun je tot 90% lenen), waardoor de kosten beperkt kunnen blijven tot +/-€ 150,-. In het geval dat er een taxateur wordt ingeschakeld zal dit +/- € 750,- kosten.
De notaris (€ 1500,-)
Normaliter dienen kopers 2 aktes bij de notaris te ondertekenen. Allereerst is er de akte van levering. In de akte van levering wordt de overdracht van het pand van de oude eigenaar(s) naar de nieuwe eigenaar(s) vastgelegd. Het opstellen en ondertekenen van deze akte kost +/- € 750,-.
Dan is er ook nog de hypotheekakte. In de hypotheekakte wordt vastgelegd dat er een hypotheekschuld is bij een hypotheekverstrekker, met bijbehorende rentepercentages en aflossing. Het opstellen en ondertekenen van deze akte kost +/- €750,-.
Overdrachtsbelasting (2% of 8% koopsom)
Bij de aankoop van iedere woning dient er een gedeelte van de aankoopsom betaald te worden aan de belastingdienst. Dit bedrag wordt de overdrachtsbelasting genoemd. Om starters aan te moedigen op de woningmarkt heeft de overheid de startersvrijstelling in het leven geroepen. Als je tussen de 18 en 35 jaar oud bent en je hebt nog niet eerder gebruikt gemaakt van deze regeling, dan hoef je geen overdrachtsbelasting te betalen. Voorwaarde is wel dat de woning minder dan € 400.000,- kost. Als je partner wel boven de 35 jaar is op het moment van aankoop dient deze over zijn eigen gedeelte overdrachtsbelasting te betalen.
Het tarief voor de overdrachtsbelasting is:
- 2% voor de woning waarin de koper zélf voor langere tijd gaat wonen en waarvoor de startersvrijstelling niet geldt;
- 8% voor alle andere onroerende zaken, zoals vakantiewoningen, bedrijfspanden en bijvoorbeeld een garage bij het huis die u niet gelijk met de woning koopt.
Bankgarantie (€ 350,-)
Bij de aanschaf van een woning is het gebruikelijk dat er in de koopovereenkomst een bepaling wordt opgenomen over een bankgarantie of waarborgsom. In deze bepaling staat vrijwel altijd dat 10% van de koopsom door de kopende partij bij de notaris gestort moet worden om de verkoper te beschermen tegen het niet doorgaan van de koop. Als de koop niet doorgaat om andere redenen dan opgenomen in de ontbindende voorwaarden, is er voor de kopers niks aan de hand. Als de koop niet doorgaat buiten de ontbindende voorwaarden krijgt de verkoper deze 10% van de kopende partij.
Deze 10% kan met eigen geld betaald worden bij de notaris, dit kost uiteraard niks. Als de koop compleet is krijgt de koper het geld teruggestort op de eigen rekening, met eventuele rente, via de afrekening van de notaris. Vaak hebben kopers deze 10% niet zomaar op de rekening staan of willen ze dit simpelweg niet inleggen voor deze periode. In dit geval wordt de bank gevraagd om garant te staan voor het bedrag. Dit doet de bank middels een bankgarantie. Een bankgarantie kost +/- € 350,-.
Borgtochtprovisie (0,6% koopsom)
Als je een woning aanschaft voor minder dan € 355.000,- is het gebruikelijk dat de hypotheek hierop wordt afgesloten met nationale hypotheekgarantie (NHG). Doordat je de hypotheek afsluit met NHG betaal je minder rente over de hypotheekschuld. Daarnaast geeft de hypotheek met NHG je opties als je de woning noodgedwongen moet verkopen en blijft zitten met een restschuld. Als tegenprestatie moet je bij een hypotheek met NHG borgtochtprovisie betalen. Deze borgtochtprovisie bedraagt 0,6% van de koopsom.
Bouwtechnische keuring (€ 750,-)
Bij de aanschaf van een woning kun je ervoor kiezen om als ontbindende voorwaarde een bouwtechnische keuring op te nemen. Tijdens de bouwtechnische keuring loopt een bouwkundige de gehele woning met je door op zoek naar gebreken. Achteraf ontvang je ook een rapport waarin al deze gebreken benoemd zijn, met een inschatting van de kosten voor reparatie. Als de kosten voor reparatie te hoog zijn, dan kun je de koop ontbinden zonder gevolgen. Een bouwtechnische keuring kost +/- € 750,-.
Aangifte inkomstenbelasting (€ 100,- tot € 200,-)
Bij de aangifte inkomstenbelasting heb je de mogelijkheid om de kosten die je hebt gemaakt om de hypotheek te verkrijgen als aftrekpost mee te nemen. Helaas zijn niet alle kosten hierbij aftrekbaar. Het is van belang om je hier goed bij te laten adviseren, zodat je geen teruggave van inkomstenbelasting onbenut laat. Het laten invullen van een aangifte inkomstenbelasting kost tussen de € 100,- en € 200,-.
Alle genoemde bedragen binnen dit artikel zijn schattingen, bedragen kunnen uiteraard variëren afhankelijk van de gekozen dienstverlener.
Ben je op zoek naar een woning en wil je graag meer weten over de maximale hoogte van je hypotheek? Neem dan contact met ons op.